אחסון אתרים מזווית של מקדם אתרים

הקדמה:

הדרישות של גוגל בדירוג האתרים האורגניים עלו במשך השנים האחרונות, למעשה בשטח, עם ניסיון של קידום מאות אתרים, יש קשר מאוד חשוב בין עולם אחסון האתרים לבין קידום אתרים בגוגל.  ריכזתי עבורכם את הנקודות המרכזיות שעולות בעבודה היומית.

  1. כתובת IP: אלמנט חשוב מאוד מזווית של קישורים חיצוניים, פיצול כתובות וכו'

בתחום אחסון האתרים קיימים שני סוגי כתובות IP: כתובת IP שיתופית, הנמצאת בשימוש רחב אצל חברות אחסון אתרים, פירושה חלוקה של כתובת IP אחת בין מספר אתרים, כך שאם גולש יקליד אותה בשורת הכתובת הוא לא יצליח להגיע לאתר שהוא מחפש. לעומת זאת קיימת כתובת IP ייעודית, כלומר כזו שמובילה את הגולש הישר אל המקום הנכון.

מבחינת קידום אתרים, האפשרות העדיפה היא כתובת IP ייעודית. זאת משום שכתובת IP שיתופית עשויה לפגוע באתרים שחולקים אותה: למשל כאשר קישורים חיצוניים מובילים אל האתר מאותה כתבת IP, מנועי החיפוש עשויים לפרש זאת כניסיון מניפולציה או ספאם; כמו כן אם אתם חולקים כתובת IP עם אתרים מפוקפקים שדירוגם במנועי החיפוש נמוך, גם האתר שלכם עשוי להיפגע.

הפתרון: לפצל את כתובת ה-IP. ניתן למשל לאחסן אתרים שונים בשרתים של חברות שונות. לחלופין, ניתן לאחסן את האתרים בשרתים וירטואליים.

  1. מהירות תגובה: מהירות השרת, העומס, מהירות טעינת האתר

למהירות של אתר יש קשר ישיר לדירוגו במנועי החיפוש, וזאת מתוך השיקול של חוויית משתמש. כיום, רוב הגולשים מצפים שהכל יקרה כמה שיותר מהר, ועיכובים של חלקיקי שניות עשויים להיות ההבדל בין חוויית משתמש חיובית לשלילית.

כך למשל אם האתר נטען באופן איטי, למשל בגלל שהוא מאוחסן על שרת מרוחק או עמוס במיוחד, אזי בסבירות גבוהה למדי הגולשים יימאסו בהמתנה ויצאו מן האתר בדרכם אל המתחרה שנמצא בתוצאת החיפוש הבאה בתור. וכאמור, לא צריך הרבה: אם לאתר לוקח יותר מ-2 שניות להיטען, אזי אתם בבעיה.

מדוע זה משפיע על קידום האתר במנועי החיפוש? משום שהם מעוניינים להציג לגולשים לא רק רשימה של אתרים שיכולים לענות לצורך או לשאלה ששאלו בשורת החיפוש – אלא גם להעניק להם חוויית משתמש אופטימלית. ברגע שמהירות התגובה של האתר שלכם נמוכה מדי, מנועי החיפוש יעדיפו אתרים אחרים, מהירים יותר, על פניכם.

  1. גיבויים

גיבוי האתר הוא מעין תעודת ביטוח, המאפשרת לכם לשקם את האתר במהירות במקרה שבו חס וחלילה קורה לו דבר מה. בבואכם לבחור חברת אחסון אתרים, אתם רוצים שתהיה לכם אפשרות לבצע גיבויים באופן קבוע. על אף שנדמה שאין קשר בין גיבויים לקידום אתרים, מתברר שדווקא יש:

בבואם לדרג אתרים ברשימת תוצאות החיפוש המוצגת לגולשים, מנועי החיפוש בדרך כלל מעדיפים אתרים אמינים יותר, סמכותיים יותר, כאלה שהגולשים יכולים לסמוך עליהם. אתר שיש לו גיבוי הוא אתר שיוצר כלפי הגולשים רושם של יציבות (שהרי גם אם הוא יקרוס, יהיה קל מאוד לשקם אותו למצבו הקודם באופן שהגולשים אפילו לא ישימו לב שקרה משהו) – ולפיכך הוא יזכה לעדיפות על פני אתרים אחרים ואמינים פחות.

  1. התקנה של SSL

תעודת SSL פירושה שכבה נוספת של אבטחה בתקשורת בין הגולשים לבין האתר. מדובר באלמנט שהולך ותופס את מקומו כפרוטוקול חובה באתרי מסחר מקוונים ובאתרים בהם מתבצעים תשלומים שונים בכרטיסי אשראי, אולם אינו שמור רק לתחום הפיננסי. כך למשל תעודת SSL ניתנת לשימוש כאשר הגולשים מקלידים את פרטיהם האישיים לשם יצירת פרופיל חדש באתר כלשהו, או כשהם נכנסים לחשבונם האישי וכדומה.

מבחינת קידום אתרים, ככל שאתר מאובטח יותר, כלומר לכל הפחות עושה שימוש בתעודת SSL, כך הגולשים בו מרגישים בטוחים יותר מבחינת השמירה על פרטיהם האישיים. תחושת הביטחון הזו מובילה לחוויית משתמש חיובית, והיא זו שמובילה את מנועי החיפוש להעדיף אתרים מאובטחים על פני אתרים אחרים.

  1. אחסון אתרי וורדפרס – תוספים

וורדפרס היא, ללא כל ספק, מערכת ניהול התוכן הטובה ביותר בעולם, לפחות מבחינת קידום אתרים. לא רק שהיא מאפשרת לכל אחד לבנות לעצמו אתר מקצועי ומושקע ללא כל רקע קודם בתכנות או עיצוב – היא גם מאפשרת לכל אחד להפוך למעין מקדם אתרים עבור האתר שלו עצמו. זאת משום שהיא מציעה שלל תוספים פשוטים, חלקם בחינם וחלקם בתשלום, שמאפשרים לכל בעל אתר בוורדפרס לבצע אופטימיזציה של האתר עבור מנועי החיפוש.

כאשר מדובר על אחסון אתרי וורדפרס, חשוב לבדוק האם חברת האחסון מציעה גם תוספים לשיפור האתר מבחינת קידומו. כלומר, בוודאי שכל מי שפותח אתר בוורדפרס יכול לעשות שימוש בתוספים החינמיים (וחלקם עושים עבודה מצוינת בקידום האתר על אף שהם ללא תשלום) – אולם יש חברות אחסון אתרים אשר מציעות כחלק מן החבילה הכוללת גם תוספי פרימיום, כלומר כאלה שללא החבילה יש צורך בתשלום עבורם.

  1. גישה נוחה לתיקיות האתר

חשיבותה של גישה נוחה לתיקיות האתר נובעת ממספר סיבות, בהן למשל הצורך להעניק גישה שונה למשתמשים שונים או קלות השינוי והעריכה של תיקיות במקרה הצורך. אולם בכל הקשור לקידום אתרים, לגישה הנוחה לתיקיות האתר יש מספר היבטים נוספים.

כך למשל יש לזכור כי ארכיטקטורת האתר היא אחד ממדדי המפתח המשפיעים על דירוגו של אתר במנועי החיפוש: ככל שהיא תהיה פשוטה יותר עבור הגולשים ו/או הרובוטים של מנועי החיפוש, כך הדבר ישפיע לחיוב על הדירוג בתוצאות החיפוש. גישה נוחה לתיקיות האתר יכולה לאפשר לכם גמישות בביצוע שינויים למטרות אופטמיזציה.

בנוסף, הרובוטים של מנועי חיפוש נוהגים לסרוק ולאנדקס כל עמוד שהם פוגשים בדרכם, ואם קיימים באתר שלכם איזורים שלא תרצו שייסרקו ויתאנדקסו (כגון מאגרי פרטים אישיים של לקוחות או עמודים שפיתוחם טרם הושלם סופית) אזי בעזרת גישה נוחה לתיקיות הספציפיות תוכלו לסמן לרובוטים הסורקים את האיזורים שאליהם הגישה אסורה.

  1. הפניות הפניות (הכוונה להפניות 301)

אחד מן הכלים השימושיים ביותר מבחינת קידום אתרים מכונה הפניה 301, אשר מנתב כל גולש המגיע לעמוד מסוים אל עמוד אחר באופן קבוע. בחירה של שרת אחסון אתרים יכולה להשפיע על האפשרות של בעל האתר לבצע הפניות 301.

זהו אלמנט שימושי ביותר כאשר קיימים למשל עמודים שכבר אינם רלוונטיים אולם עדיין נהנים מנפח גבוה של גולשים – במקרה כזה, במקום שהגולש יקבל קישור שבור או הודעת שגיאה, ההפניה מעבירה אותו באופן אוטומטי אל עמוד אחר, מתאים יותר, כפי שקבע זאת בעל האתר מבעוד מועד.

אפשרות אחרת לשימוש בהפניה 301 היא כאשר אתר מסוים עובר לדומיין חדש. במקום להתחיל מחדש את מאמצי קידום האתר בדומיין החדש, ניתן לנצל את הדירוג הקיים של הדומיין הישן, ובאמצעות הפניות 301 מן העמודים הישנים אל העמודים החדשים ניתן ליצור מעבר ישיר מתוצאות החיפוש שכבר קיימות אל הכתובות החדשות – וכך לשמור על דירוגו של האתר מבלי לספוג ירידה בגלל קישורים שבורים.

לסיכום:

כבעלים של חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, חשוב לי לוודא שכל עובד בחברה, ללא ידע טכני נרחב יכול לבצע פעולות פשוטות הקשורות לאחסון האתר, במיוחד לאחסון אתרי וורדפרס.
לדעתי יש קשר ישיר בין אחסון האתר ליכולת של חברת קידום האתר ליצור תשתית וסביבת עבודה מתאימה לקידום אתרים.

כתיבת תגובה